به گزارش روز دوشنبه اگزیمنیوز، نخستین نشست خبری مجید مشعلچی به عنوان سخنگوی بیمه مرکزی به همراه تعدادی از مدیران بیمه مرکزی در محل ساختمان بیمه مرکزی با حضور خبرنگاران برگزار شد.
وی در این نشست گفت: بعد از ۵۰ سال از راهاندازی بیمه مرکزی در کشور پست سخنگویی تعریف شد و قرار است سایر شرکتهای بیمهای نیز یک سخنگو به صورت مکتوب به بیمه مرکزی معرفی کنند تا صنعت بیمه در کشور پاسخگو و شفاف باشد. قائم مقام بیمه مرکزی در مورد اینکه سازمانهایی مانند راهداری و حمل و نقل جادهای، اورژانس و پلیس راه درصدی از حق بیمه شخص ثالث دریافت میکنند، و آیا این مبالغ در جهت کاهش تصادفات به کار میرود، گفت عوارضی که از محل بیمهنامههای شخص ثالث در سال قبل گرفته شد، ۵۰۰ میلیارد تومان بود و ما برای لایحه بودجه سال آینده ۳۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد کردیم، اما دولت در لایحه این رقم را به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش داد و هماکنون در مجلس بررسی میشود.
سخنگوی بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه بیمه نامه شخص ثالث توان ندارد که ۶۰۰ میلیارد تومان به سازمانهای دیگر بپردازد، گفت: قرار بود این مبالغ سرمایهگذاری شود تا میزان تصادفات و خسارات کاهش پیدا کند، اما آثاری از آن در جهت کاهش تصادفات نمیبینیم و مقرر شد، سازمانهایی که این مبالغ را دریافت میکنند، پروژه تعریف کنند و گزارش پیشرفت را هر سه ماه یک بار ارائه کنند.
مشعلچی در مورد همکاری شرکتهای بیمه با وزارت بهداشت در جهت نسخهنویسی الکترونیک و بیمه سلامت الکترونیک نیز گفت: این تکلیف از دولتهای قبل بود که بر زمین مانده بود و آخرین مهلت دیماه سال جاری بود که نسخهنویسی و پرونده سلامت الکترونیک به صورت دیجیتالی انجام شود، اما شرکتهای بیمه به خاطر تنوع و تکثر در نرمافزارها باید به بانک اطلاعاتی سپاس متصل شوند. در این بانک نقشی برای بیمه مرکزی به عنوان ناظر صنعت بیمه دیده نشده بود و ما از حدود ۴ ماه قبل بهطور خودخواسته ماموریتی برای خود تعریف کردیم.
وی گفت: در حال حاضر چند شرکت بیمهای با زیرساختها و تسهیلگری بانک مرکزی به سامانه سپاس متصل شدهاند و ما سامانه SH را برای نسخهنویسی الکترونیک تحویل شرکتهای بیمهای دادهایم و تعدادی از شرکتهای بیمه بانک اطلاعاتی مرکزی بیمه متصل شدهاند و در زمینه بیمههای تکمیلی درمان تا یک ماه دیگر به سامانه وزارت بهداشت متصل خواهند شد و اطلاعاتی از سامانه سپاس در اختیار شرکتهای بیمه قرار داده میشود.
سخنگوی بیمه مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر تبادل اطلاعات از شرکتهای بیمه به وزارت بهداشت به صورت یکطرفه انجام میشود.
مشعلچی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با وجود افزایش تعداد شرکتهای بیمه چرا خدمات به مردم متنوع نمیشوند، گفت: اگر ما قرار باشد تعداد شرکتهای بیمهای را محدود کنیم، رقابت از بین میرود، از طرفی سرمایه ثبتی برای تشکیل یک شرکت بیمهای را بالا بردهایم و شرکتها با سرمایهگذاری کلان اقدام به تاسیس یک شرکت بیمهای میکنند.
وی افزود: طبق مصوبه بیمه مرکزی دیگر مجوز عمومی برای شرکتهای بیمه داده نمیشود و به سمت مجوزهای تخصصی مانند مجوز بیمه زندگی و یا اتکایی میرویم که به شرط اینکه فرایندهای شرکت بیمه به شکل الکترونیکی و غیرحضوری باشد و شرکتهای جدید بر اساس فناوری پایه فعالیت خود را شروع کنند.
سخنگوی بیمه مرکزی با اشاره به برگزاری رویداد فناورانه سهشنبههای فناورانه در بیمه مرکزی گفت: معاونت طرح و برنامه با دقت این نشستها را پیگیری میکند. هر شرکت بیمهای محصولی را که اعلام کرده، معرفی میکند و مورد راستیآزمایی قرار میگیرد و هدف از فناوریهای دیجیتال این است که خدمات بهتر و سریعتری به مردم و بیمهگذاران انجام شود.
مشعلچی گفت: شفافیت و صیانت از حق بیمهگذار توسط بیمه مرکزی دنبال میشود و الان برخی شرکتهای بیمهای هستند که ۷۰ درصد از خسارتهای زیر ۲۰ میلیون تومان خود را به شکل غیرحضوری و به روش دیجیتال میپردازند، بنابراین هدف نهایی این فناوریها در شرکتهای بیمه جلب رضایت مردم و ارتقا کیفیت خدمات بیمهای به بیمهگذاران است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه در برخی از شرکتهای بیمه مواردی با ظن پولشویی در بیمههای عمر دیده شده است، گفت: صنعت بیمه از سال ۱۳۸۹ استانداردهای پولشویی را تدوین کرده و جزو اولین سازمانهایی است که آییننامه مقابله با پولشویی در آن تدوین شده است و موارد ظن پولشویی به دقت بررسی میشود. در مورد شرکتی که چنین ادعایی شده است،ارزیابان و بازرسان را فرستادیم و مسئله پولشویی منتفی است و چنین چیزی وجود نداشته است.
وی همچنین در مورد معافیت مالیاتی طبق قانون خرید هر نوع بیمه از جمله بیمه عمر و پسانداز معاف ای مالیات است و شرکتهایی که برای کارکنان خود پوششهای بیمه زندگی و یا بیمه عمر و پسانداز خریداری کنند، اگر هم برای برخورداری از معافیت مالیاتی باشد، کاری خلاف قانون انجام نداده است.
سخنگوی بیمه مرکزی اظهار داشت: البته پوشش بیمه زندگی به تناسب سرمایه و سن و سال افراد متفاوت است و حق بیمه آن متناسب از این موارد خواهد بود و ما موارد را در شرکتهای بیمهای بررسی میکنیم. یک تیم نظارتی از حوزه نظارت بیمه مرکزی به شرکت مزبور اعزام کردهایم و گزارشهای اولیه آماده است اما هنوز هیچ تخلف از قانون مشاهده نشده است.
مشعلچی اضافه کرد: معمولا بیمههای عمر به عنوان سپر مالیاتی به شمار میروند و قانونگذار برای اینکه پسانداز در جامعه را تشویق کند، بیمههای عمر و زندگی را تعریف کرده و قانون گذار گفته است خرید هر نوع بیمهنامهای از جمله بیمه عمر و پسانداز معاف از مالیات است و درواقع خواستهاند به این روش مردم را به پسانداز کردن و خرید بیمهنامه تشویق کنند.
وی گفت: اجازه دهید بررسیها به صورت کامل انجام شود، چون بررسیهای اولیه هنوز قطعی نشده است. ما کار نظارت خود را انجام میدهیم. شرکتهای بیمه هم کار تخصصی انجام میدهند. ما باید به کار یکدیگر احترام بگذاریم، اما با دقت و صراحت نظارت میکنیم و بعد از قطعی شدن در این زمینه اطلاعرسانی میکنیم.
سخنگوی بیمه مرکزی پیشبینی کرد حجم پرتفوی صنعت بیمه سال آینده ۴۷ درصد رشد خواهد داشت.
حسن رضا عباسیانفر مدیرکل برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی نیز گفت: در نشستی که با آقای پورابراهیمی به عنوان ناظر شورای عالی بیمه داشتیم، اعلام شد تخصیص سهم سازمانها از بیمهنامه بر اساس معرفی پروژه باشد که این پروژهها در جهت کاهش تصادفات تعریف شود.
نظر شما